Veiling voor vrije pers in Oekraïne op Mediacafé

Een tekening van Jeroen de Leijer die op het Tilburgs Mediacafé geveild werd, bracht 300 euro op voor de organisatie Free Press Unlimited (FPU) die o.m. onafhankelijke journalisten in Oekraïne ondersteunt. De tekening die De Leijer tijdens het Mediacafé maakte, krijgt een plaats op de redactie van Omroep Tilburg. Pieter Bon van de lokale Tilburgse omroep bood met € 150,- het hoogste bedrag en Lucas van Houtert, hoofdredacteur van het Brabants Dagblad besloot hetzelfde bedrag te doneren, zodat de tekening voor de campagne Media Lifeline Ukraine uiteindelijk € 300,00 opleverde. FPU-ambassadeur Adjan van Dongen vertelde tijdens het Mediacafé waar het geld voor wordt ingezet: onder meer voor steun in de vorm van apparatuur om verslag te kunnen blijven doen, VPN-codes om digitale veiligheid te kunnen waarborgen en het opzetten van mediahubs. Via giro 7676 kan de campagne ook gesteund worden. 


 v.l.n.r. Tekenaar Jeroen de Leijer, Adjan van Dongen (FPU) en Pieter Bon (O.T) 

Niet alleen voor deze financiële bijdrage aan de lokale collega’s in Oekraïne kan het eerste Tilburgs Mediacafé een succes genoemd worden. Alle lokale media waren vertegenwoordigd in een vol Paradox, waar gepraat werd over het belang van lokale journalistiek. Voorzitter van het Tilburgs Mediafonds, Hedwig Zeedijk: “Het is belangrijk dat zowel studenten journalistiek en de wijkkranten elkaar hier treffen samen met gevestigde partijen als Omroep Tilburg, Omroep Brabant en het Brabants Dagblad. Dit netwerken is de eerste stap naar meer samenwerking en elkaar scherp houden.” 

Journalisten Astrid Kersseboom (NOS), Bram Vermeulen (VPRO) en documentairemaker Sinan Can, die allen in Tilburg hun opleiding genoten, reflecteerden vanuit een macro-perspectief op het belang van lokale media. Kersseboom: “Als je de lokale journalistiek sterker maakt, ondersteun je de gehele journalistiek.” Bram Vermeulen en Sinan Can vertelden hoe zij op reportage in het buitenland steeds weer terugvallen op de plaatselijke journalisten, een waardevolle bron van kennis en contacten. 

v.l.n.r. presentator Ruben Bastiaanse, Astrid Kersseboom, Sinan Can, Bram Vermeulen. 

Het publiek werd voorgesteld aan enkele makers van diverse journalistieke producties die niet zonder steun van het Mediafonds konden worden gerealiseerd, zoals een gedrukte versie van de kinderkrant TilburgJunior, de muurkrant IxegWaxie, maar ook tijdrovende onderzoeken van freelancers Rens van de Plas (over Wijkevoort) en Judith Spanjers (over de misstanden in de jeudgzorg). 

De middag eindigde met een gesprek over de toekomst van de lokale journalistiek, waarin geconcludeerd werd dat meer geld en meer samenwerking onontbeerlijk zijn om de lokale journalistiek te versterken. Hedwig Zeedijk, Tilburgs Mediafonds: “De lokale journalistiek is, of het nu gaat om politieke verslaggeving, de straat opgaan of tegels lichten, de basis voor onze democratie. Dat mag dus ook wel wat meer waardering krijgen. Samenwerking tussen diverse journalistieke partijen is ook wat het Tilburgs Mediafonds stimuleert. De mogelijkheid om te netwerken hebben wij tijdens het Mediacafé in ieder geval volop geboden. Wat dat betreft is dit ook zeker voor herhaling vatbaar.” 

Tilburg is een van de weinige gemeenten in Nederland die werk maakt van een serieus mediabeleid. Dat moet nog dit jaar tot een concreet voorstel leiden. De gemeenteraad besloot in november 2021 al unaniem dat het College in ieder geval moet zorgen voor een verduurzaming van het Mediafonds. 

AANVRAAGRONDE 

Momenteel staat er nog een aanvraagronde open. Journalisten die in aanmerking willen komen voor een stimuleringsbijdrage kunnen zich vóór 1 april melden. De daaropvolgende deadline voor aanvragen is 1 juni.